• یلدای 98
  • بازدید از آسمان نمای دیجیتال
  • بازدید از آسمان نمای دیجیتال
دانش آموزان وانجام تکالیف مدرسه ۱۳۹۴/۵/۱۲

 

مقدمه:

یکی از دل نگرانی های اولیا چگو نگی انجام تکلیف شب توسط فرزندشان است. این اولیا با اضطراب تکالیف درسی فرزند خود را زیر نظر دارند و از این که مطابق انتظار آنان عمل نمی کند ، نگرانند. باید دانست که هدف آموزش و پرورش معاصر ،بیش از آن که تحمیل و انتقال معلومات به دانش آموزان باشد ،کمک به آنان در کسب مهارت ها و توانایی های و یژه ای است که یادگیری را تسهیل کند.

این مهارت ها شامل خوب گوش دادن ،درست صحبت کردن،جستجوی معلومات از منابع مختلف،جمع بندی مطالب ،سازمان دادن اوقات خود ومهارت های حل مسئله است . اگر کودک یاد بگیرد که چگونه می توان یاد گرفت در هر شرایطی خود به یادگیری خواهد پرداخت . همچنین تشویق کودک در شناخت توانایی ها ،نقاط قوت و ضعف خود ،قدر دانی و حمایت از او در رفع کمبودهایش ،در افزایش اعتماد به نفس او موثر خواهد بود . نکته دیگر ،شناخت روش یادگیری کودک است .هر کودک به نوعی مطالب را یاد می گیرد .برخی از کودکان آنچه را که می شنوند ،سریع تر و بهتر یاد می گیرند در حالی که برخی دیگر تصویر آنچه می بینند بهتر در ذهن شان نقش می بندد. بنا براین تحمیل روش یادگیری خود به فرزندتان مفید نیست. مهم ترین کمک اولیا در انجام تکلیف شامل راهنمایی فرزندان در سازمان دادن وقت خود ، تشویق آنان به انجام تکالیف و سرکشی گاه و بیگاه برای اطمینان یافتن از این است که کار آنان به خاطر مشکلی خاص متوقف نشده باشد.

نتیجه گیری :

بنابراین عملکرد دانش آموزان در انجام تکالیف درسی جزئی از فرایند ارزشیابی مستمر محسوب می شود ،لذا هدف تکلیف شب باید روشن و برای دانش آموزان با اهمیت باشد. معلمان نیز می توانند از تکلیف شب به عنوان ابزاری آموزشی در ارتباط آکادمیکی عاطفی و روانی با والدین و شاگردان استفاده کنند.

منابع:

1-فرایند برنامه ریزی تکالیف درسی دانش آموزان -مولفان:دکتر نادر قلی قورچیان-دکتر سید مختار موسوی -منوچهر فضل خانی

2-مشق شب را شیرین کنیم-ترجمه :سپیده خلیلی